کارت سوخت ترانزیت چگونه محاسبه می‌شود؟

کارت سوخت ترانزیت یکی از اصلی ترین دغدغه ها برای رانندگان ناوگان حمل و نقل است. در این مقاله نکات مهم در مورد اخذ کارت سوخت ترانزیت را بیان می کنیم.

 

سامانه جامع پیمایش

یکی از سامانه های بسیار مهمی که توسط سازمان راهداری با کمک وزارت راه و شهرسازی ساخته شده است، سامانه جامع پیمایش  می باشد. این سامانه با تسهیل در روند صدور بارنامه ها و بررسی ترددهای مرزی و صورت وضعیت ها، توانسته است نقش مهمی در اطلاع ‌رسانی به رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل داشته باشد. این سامانه به این منظور راه اندازی شد تا سهمیه کارت سوخت ترانزیت خودروهای سنگین را به صورت روزانه شارژ کند. به عبارت دیگر این سامانه با استفاده از مسیر پیموده شده هر وسیله نقلیه، بر اساس اسناد جابجایی کالا و مسافر و اطلاعات جغرافیایی، میزان پیمایش را محاسبه می کند و متناسب با آن، سهمیه سوخت را برای ماشین های سنگین در نظر می گیرد و کارت سوخت ترانزیت انها را شارژ می کند.  به عبارت دیگر، اطلاعات کامل ماشین  را از وزارت کشور  و وزارت راه و شهرسازی (در مورد مسیرها   با استفاده از سامانه های ردیاب  جاده ای) دریافت کرده و بنا بر آنها  کارت سوخت ترانزیت رانندگان را شارژ می کند.

 

مشکلات ناوگان ترانزیت

البته این سامانه دارای مشکلاتی نیز هست و متاسفانه خلأهایی در آن مشاهده می‌شود. مثلاً خیلی از رانندگانی که در حوزه حمل بار بین ایران و اروپا فعالیت می‌کنند مسیر بسیار بیشتری را پیمایش می کنند. اما پیمایش آنها در این سامانه بر طبق پیمایش داخلی محاسبه می شود.  در حالی که این موضوع تناسب چندانی با هزینه ها و دغدغه های رانندگان ناوگان بین المللی ندارد. به صورتی که خیلی از هزینه هایی که در ناوگان بین‌المللی وجود دارد، از هزینه های داخلی بیشتر است و خیلی از افرادی که در حوزه صادرات بار از ایران فعالیت می‌کنند، به محض خروج از کشور، از تمام امکانات و تسهیلات ناوگان داخلی محروم می ‌شوند. به همین دلیل شاهد انتقاد رانندگان و فعالین شرکتهای حمل بار  به این سامانه هستیم.

 

از دیگر مشکلات که معمولاً برای حمل و نقل بار به صورت بین المللی در سامانه وجود دارد و برای آن تمهیدات لازم اندیشیده نشده است، مزایا و دستمزد رانندگان است.  رانندگان باید با یک شرکت حمل و نقل فعالیت کنند.  اما متاسفانه خیلی از شرکت‌های حمل و نقل نامعتبر، فعالیت خود را به گونه ای انجام می دهند که درصد پول خاصی از صاحب بار (که عمدتا خارجی است) می گیرند، اما به اندازه کافی و شایسته، دستمزد به راننده نمی‌دهند. این موضوع باعث نارضایتی رانندگان شده است و لازم است در این سامانه همه مسائل مربوط به دستمزد رانندگان به طور شفاف بیان شود.

به جز این موضوع در حال حاضر دو مشکل بزرگ در صنعت حمل و نقل ایران وجود دارد. یکی از مشکلات اصلی، فرسودگی صنعت حمل و نقل ایران است. اکثر ناوگانهای کشور ما، عمری بالای ۲۰ سال دارند و فرسوده هستند. به همین دلیل تردد آنها در جاده های بین المللی همواره دچار مشکل خواهد شد. مشکل دوم، کمبود ناوگان باری است. امروزه متاسفانه شاهد کمبود ناوگان باری هستیم. به دلیل افزایش نرخ ارز و نوسانات آن، خرید ناوگان جدید نیز برای خیلی از شرکت‌ ها  و رانندگان به صرفه نیست. اما به جز این دو موضوع مهم یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که متاسفانه خیلی از رانندگان از آن گله دارند، توقف بیش از حد در مرز ها است. معمولا رانندگان برای جابجایی بار در مرزها معطلی زیادی دارند که بهتر است مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای این موضوع چاره ای بیندیشند.

 

نحوه گرفتن کارت سوخت ترانزیت گازوئیل

اگر خودروی شما صفر باشد نیاز به کاری نیست. چرا که کارت سوخت ترانزیت شما توسط پلیس ارسال خواهد شد. اما اگر به هر دلیلی کارت سوخت ترانزیت ندارید یا کارت سوخت ترانزیت خود را گم کرده اید، باید به پلیس ۱۰+ مراجعه کنید.

کافیست مالک وسیله، با داشتن اصل و کپی کارت یا سند خودرو و دیگر اسناد هویتی ( مانند کارت ملی و شناسنامه و کد پستی)، و از همه مهمتر بیمه نامه ماشین، به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنند و هزینه صدور کارت سوخت ترانزیت را به حساب شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی واریز کند.

پس از آن اطلاعات مربوط به  نحوه اخذ کارت سوخت ترانزیت و ویژگی‌های مختلف آن،  از طریق پیامک به رانندگان عزیز ارسال خواهد شد. اما آنچه بسیار مهم است و رانندگان باید قبل از درخواست برای کارت سوخت ترانزیت به آن توجه ویژه ای داشته باشند، آن است که حتماً بیمه ‌نامه را جدی بگیرند. چرا که در صورت ارائه ندادن مدارک معتبر بخصوص بیمه نامه، ممکن است فرایند اخذ کارت سوخت طول بکشد.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *